GDPR = General Data Protection Regulation

GDPR är den EU-dataskyddsförordning som antogs i april 2016 och trädde i kraft 25 maj 2018. Förordningen ersätter svenska PUL (personuppgifts-lagen) och skall stärka dataskyddet för personer inom hela EU. Den ställer högre krav på alla organisationer och deras behandling av personuppgifter.

En bostadsrättsförening  är enligt lag skyldig att föra både en medlemsförteckning och en lägenhetsförteckning och det är medlemsförteckningen som innehåller alla medlemmars personuppgifter. Vår ekonomiförvaltare Valorem handhar dessa förteckningar. Vi har ett s.k. Personbiträdesavtal med Valorem som reglerar hur de får sköta vår persondata.

Vi har också Personbiträdesavtal med HSB, eftersom de behöver viss persondata för att sköta arbetet som teknisk förvaltare,  fastighetsskötare och hyresförhandlare. Även så med Aptus, som har drift och förvaltning av våra porttelefoner och tvättstugebokning i 47'an.

Styrelsen behöver kontaktuppgifter till alla boende, för att kunna nå dessa med information vid behov. Styrelsen har också kontaktuppgfiter till de underleverantörer vi använder eller har kontakt med, samt till grannar som Alecta, Solna stad och andra bostadsrättsföreningar.